TOTAL EGRID
TOTAL E-GRID
Publieke samenvatting / Public summary
Aanleiding
Als onderdeel van de energietransitie zal de Nederlandse logistieke sector een transformatie naar elektrisch rijden gaan maken. Onderzoekers van ElaadNL prognotiseren een groei van elektrische trucks naar ongeveer 24 duizend in 2030 en meer dan 113 duizend in 2050. Logistieke bedrijven zullen binnen nu en 10 jaar hard moeten werken om aan de doelstellingen van het klimaatakkoord te voldoen.
Doelstelling
Doel van het pilotproject is de TOTAL E-GRID bij twee representatieve logistieke MBKer te valideren in de praktijk. In vooronderzoek is contact gezocht met lopende en afgeronde projecten in de topsector Energie en Logistiek om te leren van de best practices, het consortium wil niet opnieuw het wiel uitvinden. Deze bevindingen worden in het hoofdstuk Mate van vernieuwing gepresenteerd. Op basis van deze best practices zijn vijf onderwerpen gedefinieerd waar de pilot zich op zal focussen.
Korte omschrijving
In september 2021 is binnen een consortium van Hedgehog, Venema en Maxem een MIT R&D project gestart voor de ontwikkeling van de TOTAL E-GRID, een concept een oplossing moet bieden voor bovenstaande problemen. Met het TOTAL E-GRID ziet het consortium de mogelijkheid om een end-to-end laad- en energie-infrastructuur voor e-trucks te realiseren voor het midden en kleinbedrijf in de logistieke sector met een sluitende businesscase, en tevens flexibiliteit voor het net te bieden, waarbij de energietransitie, duurzame opwek en transitie naar elektrische (vracht)mobiliteit samenkomen.
Resultaat
Het beoogde resultaat van dit project is het beantwoorden van de onderzoeksvragen en een validatie van het functioneren van TOTAL E-GRID onder reƫle omstandigheden bij twee transporteurs. TOTAL E-GRID moet de energie uit eigen (zonne-)opwek effectiever voor eigen gebruik aanwenden en afname van het net zodanig balanceren dat een uitbreiding van de netaansluiting niet nodig is. Tegelijk moeten de e-trucks naar behoefte geladen kunnen worden zodat deze volwaardig meedraaien in de bedrijfsvoering van de transporteur.
Als onderdeel van de energietransitie zal de Nederlandse logistieke sector een transformatie naar elektrisch rijden gaan maken. Onderzoekers van ElaadNL prognotiseren een groei van elektrische trucks naar ongeveer 24 duizend in 2030 en meer dan 113 duizend in 2050. Logistieke bedrijven zullen binnen nu en 10 jaar hard moeten werken om aan de doelstellingen van het klimaatakkoord te voldoen.
Doelstelling
Doel van het pilotproject is de TOTAL E-GRID bij twee representatieve logistieke MBKer te valideren in de praktijk. In vooronderzoek is contact gezocht met lopende en afgeronde projecten in de topsector Energie en Logistiek om te leren van de best practices, het consortium wil niet opnieuw het wiel uitvinden. Deze bevindingen worden in het hoofdstuk Mate van vernieuwing gepresenteerd. Op basis van deze best practices zijn vijf onderwerpen gedefinieerd waar de pilot zich op zal focussen.
Korte omschrijving
In september 2021 is binnen een consortium van Hedgehog, Venema en Maxem een MIT R&D project gestart voor de ontwikkeling van de TOTAL E-GRID, een concept een oplossing moet bieden voor bovenstaande problemen. Met het TOTAL E-GRID ziet het consortium de mogelijkheid om een end-to-end laad- en energie-infrastructuur voor e-trucks te realiseren voor het midden en kleinbedrijf in de logistieke sector met een sluitende businesscase, en tevens flexibiliteit voor het net te bieden, waarbij de energietransitie, duurzame opwek en transitie naar elektrische (vracht)mobiliteit samenkomen.
Resultaat
Het beoogde resultaat van dit project is het beantwoorden van de onderzoeksvragen en een validatie van het functioneren van TOTAL E-GRID onder reƫle omstandigheden bij twee transporteurs. TOTAL E-GRID moet de energie uit eigen (zonne-)opwek effectiever voor eigen gebruik aanwenden en afname van het net zodanig balanceren dat een uitbreiding van de netaansluiting niet nodig is. Tegelijk moeten de e-trucks naar behoefte geladen kunnen worden zodat deze volwaardig meedraaien in de bedrijfsvoering van de transporteur.