Voorbereidende studie Elektrificatie main drives MLO-1

Publieke samenvatting / Public summary

Aanleiding
Sinds begin jaren '70 produceert Shell in Moerdijk enkele miljoenen tonnen basischemicaliën per jaar. Andere bedrijven maken daar allerlei producten van, zoals verpakkingen, kleding, matrassen, lichtgewicht materialen voor auto's en vliegtuigen, zonnepanelen en windmolens. Shell Moerdijk investeert in de verduurzaming van haar bedrijfsterrein. De huidige stoomturbineopstelling in de ethyleenkraker is flexibel maar energie-inefficiënt. Variabel asvermogen wordt afgeleid van de aandrijving van de stoomturbine met gesplitste extractie/condensatie. Het huidige ontwerp verspilt gemiddeld 120 ton stoom zonder terugwinning van nuttige warmte. Het opwekken van energie via condensatiestoom is thermisch inefficiënt, met ~75% van de warmte-inhoud van de stoom die wordt uitgestoten voor koeling in de condensor. Shell Moerdijk heeft de elektrificatie van de aandrijving van twee compressoren als een verduurzamingskans geïdentificeerd. Het betreft de elektrificatie van twee stoomturbines, een van 25MW en een van 8,5MW + bijbehorende e-infra + voor elektrificatie benodigde procesaanpassingen.

Doelstelling
De doelstelling van de studie is om de opportunity elektrificatie van main drives in de Ethyleenkraker die momenteel in bedrijf is op het Shell Chemicals Park Moerdijk, nader te (laten) onderzoeken. Door middel van deze studie hoopt Shell onzekerheden te verkrijgen, knelpunten weg te nemen en een weloverwogen finale investeringsbeslissing voor te kunnen bereiden.

Korte omschrijving
Deze studies gaan over ingrijpende en complexe wijzigingen in de processen van Shell gericht op een significante CO2-reductie. Tijdens de voorbereidende studie, zal Shell derden inschakelen om antwoorden te geven op vooraf geïdentificeerde studievragen betreffende de technische en economische haalbaarheid van de beoogde investering. De studie is gericht op de basic engineering van reeds geïdentificeerde mogelijkheden voor verbetering van de milieuprestaties. Om de studievragen te beantwoorden, worden de volgende twee werkpakketten door derden uitgevoerd. WP 1: Technisch ontwerp ; WP 2: Site impact analyse. Per werkpakket zijn een aantal subactiviteiten voorzien die tezamen de financiële en technische haalbaarheid van de beoogde investering in uitontwikkelde technologie in kaart zullen brengen. Het laatste werkpakket zal door Shell worden uitgevoerd. WP 3: Eindevaluatie. Het doel van het laatste, niet gesubsidieerde werkpakket is het bundelen en evalueren van alle bevindingen uit de voorbereidende studie en deze verwerken tot een eindrapportage ter ondersteuning van een FID.

Resultaat
De uitkomsten van een eerste inschatting van het energiebesparingspotentieel geven aan dat het CO2-emmissiereductiepotentieel van het beoogde vervolgproject een grootte heeft van: 176-216 kton CO2 per jaar voor Scope 1 emissies. De berekende terugverdientijd van de investering is >5 jaar. Over een looptijd van 15 jaar, wordt een CO2 emissiereductiepotentieel verwacht van >1,3 Mton CO2. Verwacht wordt dat het resultaat van deze studie ter voorbereiding op een investering in elektrificatie, voldoende zal zijn om het besluit over doorgang van het project te nemen en verder te gaan naar de fase van detail engineering en constructie.