NE-EA
Universele integratie van gebruikte accu-cel modules op één DC bus in een industriële toepassing
Publieke samenvatting / Public summary
Aanleiding
Elektrische Voertuigen (EV's) met schade worden veel sneller total loss verklaard dan voertuigen met een verbrandingsmotor. In de huidige industrie worden oude batterijen verzameld, gesmolten en uiteindelijk verwerkt tot de individuele metalen. Vaak zijn (veel cellen van) de accu's echter nog grotendeels in orde, en daarmee uitstekend toepasbaar in andere (met name stationaire) applicaties. Momenteel is het echter niet mogelijk om hiervoor het diverse aanbod aan gebruikte accu's van EV's van verschillende makelij te gebruiken, doordat deze onderling niet universeel kunnen worden uitgelezen en aangestuurd.
Doelstelling
Het hoofddoel van onderhavig project is het onderzoeken van de technische en economische haalbaarheid van een universeel systeem, waarin gebruikte accu-cel modules van verschillende EV's kunnen worden geplaatst en geïntegreerd op één DC-bus technologie voor een breed scala aan industriële toepassingen.
Korte omschrijving
New Electric en EcarAccu beogen een universeel systeem te ontwikkelen, waarin gebruikte accu-cel modules van verschillende EV's kunnen worden geïntegreerd op één DC-bus voor industriële toepassing. Hiertoe worden via deskstudie en interviews met stakeholders en potentiële klanten antwoorden gezocht op diverse technische en economische haalbaarheidsvragen, alsmede verschillende proefopstellingen op labschaal gebouwd en getest.
Resultaat
Beoogde resultaten zijn: - Rapportages inzake de technische en economische haalbaarheid - Prototypecomponenten op 5% schaal van de beoogde 1 MWh industrietoepassing. - Identificatie van marktniches, kwantificatie van de toegevoegde waarde, evaluatie van het businessmodel.
Elektrische Voertuigen (EV's) met schade worden veel sneller total loss verklaard dan voertuigen met een verbrandingsmotor. In de huidige industrie worden oude batterijen verzameld, gesmolten en uiteindelijk verwerkt tot de individuele metalen. Vaak zijn (veel cellen van) de accu's echter nog grotendeels in orde, en daarmee uitstekend toepasbaar in andere (met name stationaire) applicaties. Momenteel is het echter niet mogelijk om hiervoor het diverse aanbod aan gebruikte accu's van EV's van verschillende makelij te gebruiken, doordat deze onderling niet universeel kunnen worden uitgelezen en aangestuurd.
Doelstelling
Het hoofddoel van onderhavig project is het onderzoeken van de technische en economische haalbaarheid van een universeel systeem, waarin gebruikte accu-cel modules van verschillende EV's kunnen worden geplaatst en geïntegreerd op één DC-bus technologie voor een breed scala aan industriële toepassingen.
Korte omschrijving
New Electric en EcarAccu beogen een universeel systeem te ontwikkelen, waarin gebruikte accu-cel modules van verschillende EV's kunnen worden geïntegreerd op één DC-bus voor industriële toepassing. Hiertoe worden via deskstudie en interviews met stakeholders en potentiële klanten antwoorden gezocht op diverse technische en economische haalbaarheidsvragen, alsmede verschillende proefopstellingen op labschaal gebouwd en getest.
Resultaat
Beoogde resultaten zijn: - Rapportages inzake de technische en economische haalbaarheid - Prototypecomponenten op 5% schaal van de beoogde 1 MWh industrietoepassing. - Identificatie van marktniches, kwantificatie van de toegevoegde waarde, evaluatie van het businessmodel.