Teachers Learning in Energy
Publieke samenvatting / Public summary
Aanleiding
Het energiegerelateerde bedrijfsleven heeft de opgave om de energietransitie te realiseren. Daarbij kampt de sector met vergrijzend personeelsbestand en een lage instroom van nieuwe medewerkers. Dit leidt tot druk op de innovatiecapaciteit. “Leren en opleiden” heeft dus grote prioriteit. De Topsector wil daartoe snellere implementatie van nieuwe kennis bewerkstelligen.
Doelstelling
Realiseren van een 'Expertisegroep Energieonderwijs' met onderzoekende docenten. Opdracht: als 'teach the teachers' binnen hun hogeschool onderwijsmateriaal rond energie te ontsluiten (zoals minoren, mooc's en open educational resources). In de expertisegroep nemen de Topsector Energie (netwerk, relatie HC-Roadmap topsectoren), HAN-SEECE (expertise, trekkersrol), zeven andere hogescholen en de TU Delft deel.
Korte omschrijving
Door open en online leren, uitwisseling van onderwijsmateriaal, community building en integratie van onderwijs met praktijkgericht onderzoek willen we een snellere opname van kennis en technologieën in het curriculum van hogescholen realiseren. Daarmee is de uitdaging voor deze expertisegroep om via samenwerking tussen hogescholen, universiteiten en CoE's Energie en gebruikmakend van elkaars expertise een andere manier van kennisintegratie te ontwikkelen en te introduceren op de eigen hogeschool en op die manier nieuwe kennis rond energie sneller en structureler in te bedden in het energieonderwijs. Middels een klankbordgroep bestaande uit directeuren onderwijs van de betrokken hogescholen zullen de resultaten strategische inkadering binnen de hogescholen krijgen. Daarmee borgen we snellere inbedding van nieuwe kennis rond energie in het onderwijs.
Resultaat
Resultaten van het project zijn: - Inventarisatie van beschikbaar onderwijsmateriaal; - Strategie voor landelijke ontsluiting nieuw onderwijsmateriaal. - Strategie voor vertaling van nieuwe kennis vanuit lectoraten naar onderwijs. - Aanpak voor samen investeren in nieuwe onderwijsinhouden (effectiever en kostenefficiënter dan afzonderlijk). - Visie op de samenwerking tussen hogescholen en CoE's. - Uitgewerkte pilot
Het energiegerelateerde bedrijfsleven heeft de opgave om de energietransitie te realiseren. Daarbij kampt de sector met vergrijzend personeelsbestand en een lage instroom van nieuwe medewerkers. Dit leidt tot druk op de innovatiecapaciteit. “Leren en opleiden” heeft dus grote prioriteit. De Topsector wil daartoe snellere implementatie van nieuwe kennis bewerkstelligen.
Doelstelling
Realiseren van een 'Expertisegroep Energieonderwijs' met onderzoekende docenten. Opdracht: als 'teach the teachers' binnen hun hogeschool onderwijsmateriaal rond energie te ontsluiten (zoals minoren, mooc's en open educational resources). In de expertisegroep nemen de Topsector Energie (netwerk, relatie HC-Roadmap topsectoren), HAN-SEECE (expertise, trekkersrol), zeven andere hogescholen en de TU Delft deel.
Korte omschrijving
Door open en online leren, uitwisseling van onderwijsmateriaal, community building en integratie van onderwijs met praktijkgericht onderzoek willen we een snellere opname van kennis en technologieën in het curriculum van hogescholen realiseren. Daarmee is de uitdaging voor deze expertisegroep om via samenwerking tussen hogescholen, universiteiten en CoE's Energie en gebruikmakend van elkaars expertise een andere manier van kennisintegratie te ontwikkelen en te introduceren op de eigen hogeschool en op die manier nieuwe kennis rond energie sneller en structureler in te bedden in het energieonderwijs. Middels een klankbordgroep bestaande uit directeuren onderwijs van de betrokken hogescholen zullen de resultaten strategische inkadering binnen de hogescholen krijgen. Daarmee borgen we snellere inbedding van nieuwe kennis rond energie in het onderwijs.
Resultaat
Resultaten van het project zijn: - Inventarisatie van beschikbaar onderwijsmateriaal; - Strategie voor landelijke ontsluiting nieuw onderwijsmateriaal. - Strategie voor vertaling van nieuwe kennis vanuit lectoraten naar onderwijs. - Aanpak voor samen investeren in nieuwe onderwijsinhouden (effectiever en kostenefficiënter dan afzonderlijk). - Visie op de samenwerking tussen hogescholen en CoE's. - Uitgewerkte pilot