SC
Smart Charging TSE Urban Energy.
Publieke samenvatting / Public summary
Aanleiding
Met het toenemen van hybride- en elektrische auto's ontstaan nieuwe mogelijkheden om te sturen in vraag- en aanbod van het elektriciteitsnet. De onbalans op het net zorgt voor een grote maatschappelijke kostenpost: netbeheerders moeten jaarlijks miljarden euro's investeren om de infrastructuur op deze onbalans voor te bereiden.
Doelstelling
De doelstelling van dit project is het laden van (hybride) elektrische auto's duurzamer en goedkoper te maken. Hiertoe ontwikkelen de partners een softwareplatform om de elektriciteitsvraag van auto's te bundelen en centraal aan te sturen. Auto's laden hun accu slim op, wanneer het elektriciteitsaanbod de vraag overstijgt.
Korte omschrijving
Jedlix, Eneco en Sogeti ontwikkelen met steun van enkele grote autofabrikanten een software tool die de oplaadmomenten van PHEV en BEV auto's aanstuurt. Auto's laden op momenten van overschot van elektriciteitsaanbod op. Hiertoe wordt intelligentie ontwikkeld die kan voorspellen wanneer het energieaanbod de vraag overstijgt, bijvoorbeeld als het veel waait of als er veel zon is. Het aansturen van het laden gebeurt vanuit de auto, waardoor geen slimme laadpalen nodig zijn. Opladen vanuit een stopcontact thuis volstaat met onze oplossing. De autovloot wordt gebundeld op de energy pool die aansluit op de handelsactiviteiten van energy trading afdelingen van energiebedrijven die deze flexibele vraag kunnen inzetten op de onbalansmarkt. De tool wordt geschikt gemaakt voor alle huidige auto's, maar is tegelijkertijd toekomstbestendig. Connectie met de auto's verloopt nadrukkelijk met goedkeuring en betrekking van de autofabrikanten zelf.
Resultaat
Het resultaat is een volledig werkende tool waarmee PHEV en BEV auto's slim opladen onafhankelijk van het oplaadpunt. De tool berekent de optimale oplaadmomenten, maar kan ingesteld worden naar persoonlijke voorkeuren. Incentives motiveren en mobiliseren de gebruiker. De opbrengsten van de besparingen worden tussen de partners en de gebruiker gedeeld.
Met het toenemen van hybride- en elektrische auto's ontstaan nieuwe mogelijkheden om te sturen in vraag- en aanbod van het elektriciteitsnet. De onbalans op het net zorgt voor een grote maatschappelijke kostenpost: netbeheerders moeten jaarlijks miljarden euro's investeren om de infrastructuur op deze onbalans voor te bereiden.
Doelstelling
De doelstelling van dit project is het laden van (hybride) elektrische auto's duurzamer en goedkoper te maken. Hiertoe ontwikkelen de partners een softwareplatform om de elektriciteitsvraag van auto's te bundelen en centraal aan te sturen. Auto's laden hun accu slim op, wanneer het elektriciteitsaanbod de vraag overstijgt.
Korte omschrijving
Jedlix, Eneco en Sogeti ontwikkelen met steun van enkele grote autofabrikanten een software tool die de oplaadmomenten van PHEV en BEV auto's aanstuurt. Auto's laden op momenten van overschot van elektriciteitsaanbod op. Hiertoe wordt intelligentie ontwikkeld die kan voorspellen wanneer het energieaanbod de vraag overstijgt, bijvoorbeeld als het veel waait of als er veel zon is. Het aansturen van het laden gebeurt vanuit de auto, waardoor geen slimme laadpalen nodig zijn. Opladen vanuit een stopcontact thuis volstaat met onze oplossing. De autovloot wordt gebundeld op de energy pool die aansluit op de handelsactiviteiten van energy trading afdelingen van energiebedrijven die deze flexibele vraag kunnen inzetten op de onbalansmarkt. De tool wordt geschikt gemaakt voor alle huidige auto's, maar is tegelijkertijd toekomstbestendig. Connectie met de auto's verloopt nadrukkelijk met goedkeuring en betrekking van de autofabrikanten zelf.
Resultaat
Het resultaat is een volledig werkende tool waarmee PHEV en BEV auto's slim opladen onafhankelijk van het oplaadpunt. De tool berekent de optimale oplaadmomenten, maar kan ingesteld worden naar persoonlijke voorkeuren. Incentives motiveren en mobiliseren de gebruiker. De opbrengsten van de besparingen worden tussen de partners en de gebruiker gedeeld.