RTO

Regenerative Thermal Oxidizer Systeem voor afgasverwerking (RTO)

Publieke samenvatting / Public summary

Aanleiding
Nederland heeft in 2021 een CO2-heffing ingevoerd die in de loop van de tijd sterk stijgt. Dit systeem bevat anders dan het Europese ETS-systeem, ook heffingen voor de niet-ETS-emissies (bv N2O). Deze heffing creëert een ongelijk speelveld omdat acrylonitril producenten buiten Nederland geen CO2-heffing voor N2O kennen. De CO2-heffing zal een grote negatieve impact hebben op het bedrijfsresultaat en de concurrentiepositie van AnQore. AnQore is voortdurend op zoek naar mogelijkheden voor verduurzaming in haar productieprocessen. Enerzijds door vervanging van fossiele grondstoffen door toepassing van grondstoffen uit hernieuwbare bronnen. Anderzijds door vervanging van bestaande technieken waarin de afgassen verbrand worden (thermische oxidatie). Nitrillen en organische residuen worden hiermee verwijderd, maar dit proces is niet in staat om N2O afdoende af te breken. AnQore heeft een baanbrekende technologie geïdentificeerd, RTO-technologie, die in staat is om de N2O-emissie aanzienlijk te verminderen. In dit project gaat AnQore een milieustudie uitvoeren om na te gaan welke investeringen nodig zijn om m.b.v. RTO-technologie een hoger niveau aan milieubescherming te bereiken.

Doelstelling
AnQore heeft een baanbrekende technologie geïdentificeerd, Regenerative Thermal Oxidizer (RTO) Technology, die in staat is om de N2O-emissie met >98% te verminderen. Deze technologie is ook in staat om de giftige nitrillen en andere organische residuen, die deel uitmaken van het afgas van de acrylonitrilfabrieken (ACN), voldoende af te breken. Dit leidt tot een CO2-eq reductie van > 400kT CO2-eq per jaar. Hoewel RTO een bestaande technologie is voor basis afgasverwerking, is deze nog nooit op een dergelijk grote schaal toegepast voor hoge inlaatconcentraties zoals van toepassing is op de situatie bij AnQore. Specifiek voor de verwerking van afgas uit acrylonitrilproductie is de technologie nog nooit toegepast. In dit project wil AnQore een milieustudie uitvoeren. Hierbij is de vraag welke investeringen nodig zijn om het, hiervoor beschreven, hogere niveau aan milieubescherming te bereiken. Met behulp van deze milieustudie wil AnQore de milieu-uitgangssituatie bepalen. AnQore wil met deze milieustudie een inventarisatie maken van mogelijke opties en hier vervolgens een weloverwogen keuze uit maken. Onderdeel van deze milieustudie is een pre-engineeringsstudie.

Korte omschrijving
In de eerste fase wordt de basis voor de studie gelegd en worden conceptuele keuzes die geïdentificeerd zijn tijdens de haalbaarheidsstudie verwerkt in het Programma van Eisen. In deze fase worden verschillende disciplines verzocht om input te leveren op basis van hun specifieke expertises. Aan de hand van de aangeleverde input wordt onderzocht aan welke eisen de installatie moet voldoen. In de tweede fase wordt een gedetailleerd technisch ontwerp van de RTO-installatie door de potentiële RTO-leveranciers uitgewerkt op basis van de RFQ. Parallel aan de pre-engineering fase uitgevoerd door RTO-leveranciers, vindt pre-engineering plaats van de lokale infrastructuur. O.b.v. de (deel)resultaten van de RTO leveranciers zal Fluor de lokale interfaces engineeren. In de derde en laatste fase worden de door RTO leveranciers opgeleverde ontwerpen geanalyseerd. Tijdens deze analyse wordt onderzocht of de inhoud van de offertes overeenkomt met de gestelde eisen. De analyse omvat commerciële en technische vergelijkingen. Ten slotte wordt er een samenvatting gemaakt van de opgeleverde documenten.

Resultaat
In 2020 is een haalbaarheidsstudie naar vervanging van de bestaande installatie door een RTO uitgevoerd. O.b.v. deze haalbaarheidsstudie werd geconcludeerd dat door de hoge thermische efficiëntie van een RTO een hogere verbrandingstemperatuur mogelijk is zonder bijstook van aardgas. Bij een hogere verbrandingstemperatuur kan meer N2O worden afgebroken. De emissie van Vluchtige Organische Stoffen (VOC) kan in een RTO met =99.7% verlaagd worden. Hiermee biedt een RTO een hoger niveau aan milieubescherming. RTO units worden tot nu toe alleen toegepast bij afgassen met een lagere VOC concentratie. Het RTOconcept zal verder uitgewerkt moeten worden zodat het geschikt is voor hoge, variërende VOC concentratie zoals in afgas uit acrylonitrilproductie. In deze studie worden verschillende mogelijkheden bekeken om met extra voorzieningen, veiligheid en een hoog thermisch rendement te garanderen. Een betrouwbaarheidsstudie wordt verricht om te bepalen wat nodig is om emissie naar het milieu tijdens storingen kosteneffectief te verlagen. Dit moet resulteren in een technisch ontwerp voor potentiële RTO leveranciers dat bestaat uit een PFD, apparatenlijst, P&ID's, massabalans etc.