LNG-Sleephopperzuiger
Ontwikkeling, bouw, testen en validatie prototype LNG-Sleephopperzuiger
Publieke samenvatting / Public summary
Aanleiding
Werkschepen moeten gaan voldoen aan strengere regelgeving voor uitlaatgas emissies. Dit heeft forse consequenties voor aandrijfsystemen en brandstofsystemen. LNG heeft de potentie om een volwassen alternatief te worden voor andere technieken. Er zijn echter nog veel onzekerheden en risico's verbonden aan de toepassing van LNG op werkschepen zoals een sleephopperzuiger.
Doelstelling
Middels een experimentele ontwikkeling wil IHC samen met DEME de eerste, wereldwijde toepassing van een LNG-aangedreven sleephopperzuiger realiseren en daarmee de haalbaarheid van LNG voor de aandrijving van dergelijke werkschepen demonstreren en mogelijke ' kinderziektes' overwinnen.
Korte omschrijving
Anders dan bij reguliere kust- en binnenvaartschepen, hebben werkschepen zoals een sleephopperzuiger door hun functie te maken met forse belasting variaties en hoge piekbelastingen. Naast de voortstuwing wordt het motorvermogen ook ingezet voor het aandrijven van baggerpompen, jetpompen en generatoren. In het ontwerp en de technische uitvoering moet hiermee rekening mee worden houden. De volgende activiteiten worden daarom onderscheiden: - Ontwerp van een LNG energiesysteem en integratie daarvan in het totale scheepsontwerp van een sleephopperzuiger; - Specificatie van opslag en handling van LNG, Dual Fuel (DF) motoren en aandrijfsystemen; - Bouw van het LNG aandrijfsysteem en integratie in het schip; - Testen en inbedrijfstellen van het totale systeem; - Monitoren van het systeem op werking en emissies gedurende minimaal een jaar in operationele condities.
Resultaat
Het project zal wereldwijd de eerste toepassing zijn van LNG-aandrijving op een sleephopperzuiger. Met dit experiment zal veel kennis worden opgedaan om verdere toepassing van LNG als alternatieve en schone brandstof voor baggerschepen, offshore schepen en andere werkschepen mogelijk te maken.
Werkschepen moeten gaan voldoen aan strengere regelgeving voor uitlaatgas emissies. Dit heeft forse consequenties voor aandrijfsystemen en brandstofsystemen. LNG heeft de potentie om een volwassen alternatief te worden voor andere technieken. Er zijn echter nog veel onzekerheden en risico's verbonden aan de toepassing van LNG op werkschepen zoals een sleephopperzuiger.
Doelstelling
Middels een experimentele ontwikkeling wil IHC samen met DEME de eerste, wereldwijde toepassing van een LNG-aangedreven sleephopperzuiger realiseren en daarmee de haalbaarheid van LNG voor de aandrijving van dergelijke werkschepen demonstreren en mogelijke ' kinderziektes' overwinnen.
Korte omschrijving
Anders dan bij reguliere kust- en binnenvaartschepen, hebben werkschepen zoals een sleephopperzuiger door hun functie te maken met forse belasting variaties en hoge piekbelastingen. Naast de voortstuwing wordt het motorvermogen ook ingezet voor het aandrijven van baggerpompen, jetpompen en generatoren. In het ontwerp en de technische uitvoering moet hiermee rekening mee worden houden. De volgende activiteiten worden daarom onderscheiden: - Ontwerp van een LNG energiesysteem en integratie daarvan in het totale scheepsontwerp van een sleephopperzuiger; - Specificatie van opslag en handling van LNG, Dual Fuel (DF) motoren en aandrijfsystemen; - Bouw van het LNG aandrijfsysteem en integratie in het schip; - Testen en inbedrijfstellen van het totale systeem; - Monitoren van het systeem op werking en emissies gedurende minimaal een jaar in operationele condities.
Resultaat
Het project zal wereldwijd de eerste toepassing zijn van LNG-aandrijving op een sleephopperzuiger. Met dit experiment zal veel kennis worden opgedaan om verdere toepassing van LNG als alternatieve en schone brandstof voor baggerschepen, offshore schepen en andere werkschepen mogelijk te maken.