H2DUCT
Ontwikkeling bijstookbrander op waterstof met lage NOx emissies
Publieke samenvatting / Public summary
Aanleiding
A. de Jong (Groep) is actief als leverancier van gebouw gebonden klimaatinstallaties en industriële brander systemen. Als gevolg van de energietransitie vinden grote verschuivingen plaats in de verschillende markten. A. de Jong ziet hierin kansen en wil graag een bijdrage leveren aan de verduurzaming van het energiesysteem. Het bedrijf richt zich daarbij op het ontwikkelen van technologie voor de inzet van waterstof als koolstofarme of koolstofvrije energiebron voor de productie van industriële warmte. In de “Nationale Routekaart Waterstof” wordt beschreven hoe Nederland de komende decennia invulling kan geven aan het opbouwen van een geïntegreerde waterstofketen (productie-transport-consumptie) die bijdraagt aan de realisatie van de klimaatdoelstellingen. In relatie tot verbrandingsinstallaties (o.a. bijstookbranders) wordt de inzet van koolstofarme blauwe waterstof, geproduceerd uit industriële restgassen, benoemd. Hiertoe zal A. de Jong een pilotproject opzetten om de ontwikkeling van een vernieuwende flexibele “bijstook” brander op waterstof te testen in een relevante en representatieve pilotomgeving.
Doelstelling
Bijdragen aan de energietransitie door het verlagen van de technische en economische drempels om CO2-arme/neutrale waterstof in te zetten bij bijstookinstallaties. Hiertoe ontwikkelt A. de Jong innovatieve technologie voor een flexibele waterstof bijstookbrander. De belangrijkste doelstellingen in dit pilotproject zijn om: - In een gecontroleerde praktijkomgeving (ontwikkelde pilot testyard) aan te tonen dat de technologie voldoet aan geldende ontwerptechnische en operationele eisen voor het verbranden van pure H2 en H2/aardgasmengsels. - Stakeholders te overtuigen dat waterstofverbranding bij bijstookbranders een kosteneffectieve en operationeel inpasbare oplossing is om CO2-reducties te realiseren in bestaande en eventueel nieuw te bouwen bijstookinstallaties. - Eindgebruikers en regelgevende instanties te laten zien dat NOx-emissies van de nieuwe waterstof brandertechnologie voldoen aan aangescherpte toekomstige emissieregelgeving zonder dat daarbij aanvullende rookgasreiniging nodig is.
Korte omschrijving
- De engineering en fabricage van een testvuurhaard (testyard) op verse lucht met rookgasrecirculatie mogelijkheid. Naast de vuurhaard bestaat het pilotsysteem uit diverse ventilatoren, een aardgas- en waterstof gasskid, een koelwatersysteem, een schoorsteen, en een beveiligings- en besturingssysteem. - In dit project zullen in twee opeenvolgende testcampagnes meerdere pilotbrander prototypes worden getest en doorontwikkeld voor verschillende brandstofmengsels van pure H2 en H2/aardgasmengsels. - Binnen dit project wordt een initiële technische use-case uitgewerkt met daarin de technische resultaten van de pilottesten. Deze use-case zal worden ingezet om eindgebruikers en andere stakeholders te informeren over de werking en waarde van de technologie. - Middels publicaties, technologie demonstraties voor eindgebruikers en presentaties op gelegenheden waar diverse stakeholders aanwezig zijn (waaronder een demonstratie evenement bij DNV).
Resultaat
- Middels pilottesten is aangetoond dat de werking en prestaties van de ontwikkelde en geoptimaliseerde flexibele waterstof bijstookbrander voldoen aan de gestelde technische ontwikkeldoelstellingen. - Er is een pilotsysteem ontwikkeld, ge-engineerd, geproduceerd en geïnstalleerd waarmee de nieuwe bijstookbrander technologie is getest. - De onderliggende technische kennis van de nieuwe brander technologie is vastgelegd in engineeringberekeningen, technische tekeningen, meetdata, rapporten en rekenmodellen. - Er is - bij voorkeur in samenwerking met een eindgebruiker - een technisch en economisch validatieproces uitgevoerd en gerapporteerd betreffende de opschaling en implementatie van de nieuwe technologie in een eerste operationele toepassing. - Er is een (technische) evaluatie uitgevoerd en gerapporteerd. - Er is middels diverse publicaties en “events” bekendheid gegeven aan het pilotproject en de resultaten (voor zover deze de vertrouwelijkheid niet schaden).
A. de Jong (Groep) is actief als leverancier van gebouw gebonden klimaatinstallaties en industriële brander systemen. Als gevolg van de energietransitie vinden grote verschuivingen plaats in de verschillende markten. A. de Jong ziet hierin kansen en wil graag een bijdrage leveren aan de verduurzaming van het energiesysteem. Het bedrijf richt zich daarbij op het ontwikkelen van technologie voor de inzet van waterstof als koolstofarme of koolstofvrije energiebron voor de productie van industriële warmte. In de “Nationale Routekaart Waterstof” wordt beschreven hoe Nederland de komende decennia invulling kan geven aan het opbouwen van een geïntegreerde waterstofketen (productie-transport-consumptie) die bijdraagt aan de realisatie van de klimaatdoelstellingen. In relatie tot verbrandingsinstallaties (o.a. bijstookbranders) wordt de inzet van koolstofarme blauwe waterstof, geproduceerd uit industriële restgassen, benoemd. Hiertoe zal A. de Jong een pilotproject opzetten om de ontwikkeling van een vernieuwende flexibele “bijstook” brander op waterstof te testen in een relevante en representatieve pilotomgeving.
Doelstelling
Bijdragen aan de energietransitie door het verlagen van de technische en economische drempels om CO2-arme/neutrale waterstof in te zetten bij bijstookinstallaties. Hiertoe ontwikkelt A. de Jong innovatieve technologie voor een flexibele waterstof bijstookbrander. De belangrijkste doelstellingen in dit pilotproject zijn om: - In een gecontroleerde praktijkomgeving (ontwikkelde pilot testyard) aan te tonen dat de technologie voldoet aan geldende ontwerptechnische en operationele eisen voor het verbranden van pure H2 en H2/aardgasmengsels. - Stakeholders te overtuigen dat waterstofverbranding bij bijstookbranders een kosteneffectieve en operationeel inpasbare oplossing is om CO2-reducties te realiseren in bestaande en eventueel nieuw te bouwen bijstookinstallaties. - Eindgebruikers en regelgevende instanties te laten zien dat NOx-emissies van de nieuwe waterstof brandertechnologie voldoen aan aangescherpte toekomstige emissieregelgeving zonder dat daarbij aanvullende rookgasreiniging nodig is.
Korte omschrijving
- De engineering en fabricage van een testvuurhaard (testyard) op verse lucht met rookgasrecirculatie mogelijkheid. Naast de vuurhaard bestaat het pilotsysteem uit diverse ventilatoren, een aardgas- en waterstof gasskid, een koelwatersysteem, een schoorsteen, en een beveiligings- en besturingssysteem. - In dit project zullen in twee opeenvolgende testcampagnes meerdere pilotbrander prototypes worden getest en doorontwikkeld voor verschillende brandstofmengsels van pure H2 en H2/aardgasmengsels. - Binnen dit project wordt een initiële technische use-case uitgewerkt met daarin de technische resultaten van de pilottesten. Deze use-case zal worden ingezet om eindgebruikers en andere stakeholders te informeren over de werking en waarde van de technologie. - Middels publicaties, technologie demonstraties voor eindgebruikers en presentaties op gelegenheden waar diverse stakeholders aanwezig zijn (waaronder een demonstratie evenement bij DNV).
Resultaat
- Middels pilottesten is aangetoond dat de werking en prestaties van de ontwikkelde en geoptimaliseerde flexibele waterstof bijstookbrander voldoen aan de gestelde technische ontwikkeldoelstellingen. - Er is een pilotsysteem ontwikkeld, ge-engineerd, geproduceerd en geïnstalleerd waarmee de nieuwe bijstookbrander technologie is getest. - De onderliggende technische kennis van de nieuwe brander technologie is vastgelegd in engineeringberekeningen, technische tekeningen, meetdata, rapporten en rekenmodellen. - Er is - bij voorkeur in samenwerking met een eindgebruiker - een technisch en economisch validatieproces uitgevoerd en gerapporteerd betreffende de opschaling en implementatie van de nieuwe technologie in een eerste operationele toepassing. - Er is een (technische) evaluatie uitgevoerd en gerapporteerd. - Er is middels diverse publicaties en “events” bekendheid gegeven aan het pilotproject en de resultaten (voor zover deze de vertrouwelijkheid niet schaden).