MPC

Multi phase contactor

Publieke samenvatting / Public summary

Aanleiding
Door de opkomst van de elektrische auto wordt de hoeveelheid benodigde laadpalen op publieke locaties de komende jaren sterk uitgebreid. Het laden van een auto is voor het elektriciteitsnet een aanzienlijke belasting. Tot nu toe wordt er voor elke standaard laadpaal (geen snellader) een drie fase aansluiting met een maximale stroom van 16 of 32A gereserveerd. Als op deze manier een parkeerterrein wordt ingericht voor 100 elektrische auto's dan zou dit een 1600A aansluiting vereisen (aangezien de mogelijkheid bestaat dat alle auto's tegelijkertijd aangesloten zijn). Met de huidige laadpalen is het zeer complex (haast onmogelijk) om in dergelijke hoge ampères te voorzien. Het is echter zo dat niet alle auto's over een drie fase laadsysteem beschikken. Een groot deel van de elektrische auto's (zoals de BMW i3, Nissan Leaf) en nagenoeg alle plug-in hydride auto's laden slechts over 1 fase. Bij 1-fase laden blijven twee fases ongebruikt. Dit leidt tot een niet optimaal gebruik van de aansluiting. Het is tot op heden niet mogelijk om het schakelen van de fases te combineren met het verwisselen van de fases.

Doelstelling
Onderzoek naar de technische, economische en financiële haalbaarheid van de ontwikkeling van een zogenaamde multi phase contactor, waarmee het mogelijk wordt tijdens het laden het schakelen van de fases te combineren met het verwisselen van de fases.

Korte omschrijving
Het betreft een haalbaarheidsstudie naar de technische, economische en financiële haalbaarheid van de ontwikkeling van de multi phase contactor. Om dit te onderzoeken worden de volgende werkpakketten (WP's) voorzien: WP 1. deskresearch en literatuurstudie; WP 2. labonderzoek, waarbij op basis van labopstellingen de technische haalbaarheid wordt onderzocht; WP 3. economische haalbaarheidsstudie, waarbij gesprekken worden gevoerd met technische stakeholders, potentiële klanten en overige stakeholders; WP 4. financiële haalbaarheidsstudie waarbij cijfermatig de ontwikkeling en vermarkting zullen worden onderzocht; WP 5. rapportage.

Resultaat
Het beoogde resultaat is inzicht in de technische, economische en financiële haalbaarheid van de ontwikkeling van een zogenaamde multi phase contactor. Met de multi phase contactor moet het mogelijk worden om in de hoofdaansluiting de fases te combineren waarbij het tevens mogelijk wordt van fase te wisselen. Dit moet er toe leiden dat gekozen kan worden welke fase van de hoofdaansluiting gebruikt wordt voor het laden van een specifieke auto. De multi phase contactor zou dan de aansluitingen naar de auto moeten kunnen omwisselen, afhankelijk van het stroomgebruik van de auto en de andere auto's die gebruik maken van dezelfde hoofdaansluiting. Hierdoor moeten bijvoorbeeld in het geval van een hoge beschikbaarheid van duurzame energie (bijvoorbeeld veel zon, waardoor PV-panelen veel opleveren) op flexibele wijze fases bijgeschakeld kunnen worden. Met de multi phase contactor kunnen dan meerdere auto's met 1-fase lader tegelijkertijd gebruik maken van een drie-fase aansluiting. Dit houdt een uitbreiding van de laadcapaciteit met een factor van maximaal 3 in (aangezien over 3 fases geladen kan worden in plaats van 1 fase). Dit is volkomen uniek in de wereld.