HyDelta3

HyDelta Derde Tranche

Publieke samenvatting / Public summary

Aanleiding
Gedurende de periode december 2020 tot aan najaar 2023 is en wordt het publiek-private HyDelta onderzoekprogramma uitgevoerd (gedeeld in HyDelta 1.0 en HyDelta 2.0) door een consortium bestaande uit New Energy Coalition (coördinator), Kiwa, TNO, Hanzehogeschool Groningen en DNV. Het programma werd financieel mogelijk gemaakt door Gasunie, Netbeheer Nederland en TKI Nieuw Gas. In dit programma is een aantal nieuwe gas-gerelateerde research issues geadresseerd, ten aanzien waarvan de overtuiging bestond dat deze met voorrang dienen te worden onderzocht met het oog op de gewenste voortgang van de energietransitie en de introductie van nieuw gassen in het transportsysteem in het bijzonder. Gedurende de uitvoering van HyDelta 1.0 en 2.0 is nog duidelijker geworden hoezeer de energietransitie versnelling en aanscherping behoeft en is ook de politieke en beleidsmatige druk om resultaten te boeken met de introductie van koolstof neutrale gassen verder verhoogd, zowel nationaal [NWP], Europees [Fit for 55 package] als internationaal [IPCC].

Doelstelling
Het doel van het HyDelta programma is in algemene zin om de ontwikkeling van de waardeketen van koolstof neutrale waterstof in ons land te ondersteunen, te versnellen en eventuele bottlenecks voor investeringen en beleid weg te nemen door op korte termijn antwoorden te vinden op de urgente vragen die spelen op het gebied van transport, distributie en gebruik van koolstof neutrale waterstof en van de samenhang en ontwikkelkansen van de waterstofwaardeketen. Deze vragen zijn, behoudens werkpakket 0 Coördinatie, verdeeld over 5 werkpakketten; de inhoudelijke uitwerking ervan is uitgebreid beschreven in Annex 1 - Werkpakketten; hun doel, deliverables en timing zijn beschreven onder 4 Werkplan. Deze werkpakketten dienen voor start november 2024 te zijn gerealiseerd, met een maximale uitloop van 2 maanden. Wat betreft de samenhang tussen de werkpakketten wordt verwezen naar sectie 4.2; de positionering van het programma binnen de TKI-research programmering en ten opzichte van Groenvermogen WP2 is op verschillende plaatsen in de tekst en bij de gedetailleerde weergave van de werkpakketten aangegeven.

Korte omschrijving
Het eenjarige programma HyDelta 3.0 zal door hetzelfde consortium worden uitgevoerd als dat van HyDelta 1.0 en 2.0 (met uitzondering van de Hanzehogeschool Groningen, die alleen heeft meegedaan aan HyDelta 2.0). Deze continuering betekent dat er qua funding, uitvoering en organisatie kan worden voortgebouwd op HyDelta 1.0 en 2.0. Het betekent ook dat qua programmering wederom door een zorgvuldige iteratieve procedure tussen de transport- en distributiebedrijven en uitvoerende partijen een aantal (in 3.0 totaal 5) werkpakketten is gedefinieerd op basis van wat vanuit de transportbedrijven als de meest urgente issues werden ervaren. Daarmee is de volgende researchagenda ontwikkeld: WP0: Project coordination (lead: NEC) WP1: Asset Management (lead: DNV) WP2: Economy & Society (lead: NEC) WP3: NOx & emissions (lead: TNO) WP4: Value Chain & System Development (lead: TNO) WP5: Technology & Safety in the Hydrogen Network (lead: Kiwa)

Resultaat
Het project leidt tot een serie van Engelstalige (met eventueel Nederlandstalige versies of Nederlandstalige samenvatting), openbaar beschikbare rapporten waarin de werkwijze, resultaten en conclusies van de deelstudies en uitgevoerde testen zijn vastgelegd. De (voorlopige) onderzoeksresultaten zullen voor publicatie actief onderling binnen het samenwerkingsverband en met andere belanghebbenden (onderzoek en industrie) in binnen- en buitenland worden besproken, zodat daar samen lering uit getrokken kan worden en de basis wordt gelegd voor een optimale kwaliteit en bruikbaarheid van de output. Daarnaast is tijdens het wordingsproces sprake van een uitvoerige bespreking van de resultaten met de per deelstudie aangewezen expert assessment groep, in hoofdzaak bestaande uit deskundigen van of namens de transportbedrijven. Zij moeten zich akkoord verklaren met de resultaten, waarna de Supervisory Group per publicatie een eindadvies afgeeft dat uiteindelijk door de Programmaraad dient te worden bekrachtigd. Hiermee wordt ook maximaal bijgedragen aan het leggen van een koppeling tussen het HyDelta onderzoeksprogramma en toepassing in de praktijk door gastransportbedrijven en de industrie.