VisualLift

Haalbaarheidsstudie van VisualLift voor offshore windparken

Publieke samenvatting / Public summary

Aanleiding
Ondanks de recente kostendaling voor wind op zee, is een verdere optimalisatie en kostenreductie vereist voor een stabiele en betaalbare energievoorziening. Beheerders van offshore wind parken worden gedwongen tot kostenreductie, bestaande structuren te herzien en de business case van offshore windparken te verbeteren, om de Levelized Cost of Energy (LCOE) te verlagen. Het gebruik van hijskranen op zee, met de extreme weersomstandigheden die daarbij kunnen voorkomen, is niet geheel zonder risico. Datzelfde geldt voor mensen die werken met of in de nabijheid van hijskranen. Offshore bouwelementen hebben vaak grote afmetingen en gewichten. Lasten worden naar grote hoogte gehesen of worden over grote afstand verplaatst. Dit brengt een continu variërend krachtenspel met zich mee. BoostPhysics en M.J. van Riel onderzoeken in dit onderzoek de haalbaarheid van VisualLift dat offshore hijswerkzaamheden zowel goedkoper, efficiënter als veiliger moet maken.

Doelstelling
Doel van dit project is het onderzoeken van de haalbaarheid naar een beoogde Augmented Reality (AR) oplossing voor kraanmachinisten om de veiligheid van hijswerkzaamheden te verbeteren, de kosten te verlagen en de efficiëntie te verhogen: VisualLift. Met VisualLift krijgt de kraanmachinist extra visuele ondersteuning bij de hijsoperaties. De AR interface wordt gepresenteerd op een monitor of AR bril en toont overlappende digitale inhoud over de daadwerkelijke fysieke omgeving. Deze innovatie stelt de kraanmachinist in staat om door bestaande structuren en water heen te kijken en maakt het eenvoudiger om belangrijke informatie tot zich te nemen. Hiermee kan VisualLift offshore hijsoperaties versnellen, alsmede efficiënter en veiliger uitvoeren, waarmee de Levelized Cost of Energy (LCOE) van offshore windparken kunnen worden verlaagd.

Korte omschrijving
De activiteiten in dit R&D haalbaarheidsonderzoek die gaan plaatsvinden zijn: 1. Het onderzoeken van de haalbaarheid van de technische werkingsprincipes van de beoogde VisualLift toepassing. 2. De ontwikkeling van een Minimal Viable Product van VisualLift, waarmee tijdens een pilot kan worden getest op één van de (onshore) hijskranen van M.J. van Riel. 3. Economische validatie van de businesscase d.m.v. interviews en co-creatie sessies, die worden gehouden met kraanmachinisten (de eindgebruikers van VisualLift), veiligheidsspecialisten, engineers/werkvoorbereiders en managers van M.J. van Riel.

Resultaat
Gewenste uitkomsten van dit onderzoek zijn een gevalideerd business model en de bewezen technische haalbaarheid aan de hand van een Minimal Viable Product (MVP) van VisualLift, waarmee de beoogde innovatie gericht kan worden doorontwikkeld zodat het kan worden getest (in een relevante omgeving) op een offshore hijskraan.