Frames met Energie

Publieke samenvatting / Public summary

Effectief vorm geven aan communicatie bij lokale energietransities

Alledaagse gesprekken tussen mensen zijn te zien als bron van analyse en als bron voor verandering. De onderzoekers willen een vernieuwend energiecommunicatie-instrumentarium ontwikkelen dat doeltreffend aanzet tot maatschappelijk acceptatie van lokale energieprojecten. En dat daarmee een bijdrage levert aan de versnelling van de energietransitie in Nederland.

Onderzoeksvraag

Hoe kan bij lokale energietransities effectief vorm worden gegeven aan communicatie door permanente gesprekken tussen relevante stakeholders (overheid, markt, kennis en maatschappij) op gang te brengen?

Onderzoeksmethode

De onderzoekers hebben gezocht naar coöperaties die succesvol zijn. Er moet reuring zijn geweest over de coöperaties en over ze gesproken zijn, bijvoorbeeld op social media. De onderzoekers hebben de websites van de coöperaties bekeken en interviews gehouden met de directie. Aan de hand daarvan zijn ze gaan kijken welke terminologie zij vooral gebruikten. Deze termen dienden als basis voor een online zoektocht naar alles wat er over de coöperaties gezegd is.

Op basis daarvan hebben de onderzoekers via gespreks- en discourse-analyse gekeken naar wat mensen letterlijk zeggen met taal in de communicatie rondom lokale energiecoöperaties. Alle communicatie uitingen in heden en verleden van (de medewerkers van) twee coöperaties worden verzameld. Samen met de uitingen van burgers, klanten en de media. Die worden onderzocht. Welke woorden gebruiken mensen als ze over de coöperatie praten of schrijven? Door al deze uitingen te analyseren, hopen de onderzoekers patronen te vinden in de taal die mensen gebruiken als ze het hebben over deze succesvolle energiecoöperaties. Focus ligt hierbij op uitingen die gedaan zijn op momenten waarop heel veel gecommuniceerd werd over een coöperatie. De ontdekte patronen kunnen dienen als ‘best practice’ voor andere energiecoöperaties.

Resultaten

De wens van de onderzoekers is om een training te ontwikkelen voor mensen die zich binnen een energiecoöperatie bezighouden met de communicatie. Er wordt een energiecommunicatie-instrument opgeleverd waarmee de hoog-betrokken burgers (de front runners), bestuurders en beleidsmakers bij overheid en marktpartijen op energietransitie-gebied effectiever kunnen opereren door:

  • zelfstandig een gespreksanalyse te kunnen maken
  • te reflecteren op de eigen gespreksbijdrage en die van de ander
  • gespreksinzichten leren te vertalen naar een succesvolle communicatiestrategie