CO2 Shipping Design

Een modulair, schaalbaar ontwerp voor het transporteren van vloeibaar superkritisch CO2 over water.

Publieke samenvatting / Public summary

Aanleiding
CCUS (Carbon Capture, Utilization and Storage) zal op basis van de gangbare energiescenario's op de middellange termijn minstens 20% van de benodigde CO2-uitstootreductie voor zijn rekening kunnen nemen. De deelnemende partijen aan dit project zien knelpunten bij de ingeslagen weg voor CCUS en dan vooral het logistieke gedeelte van deze waardeketen. Het idee is dan ook ontwikkeld om de logistiek van CO2, van bron naar opslag te vereenvoudigen en flexibel te maken. Door deze knelpunten technologisch, economisch, maatschappelijk en juridisch te benaderen ontstond er een kostenefficiënt idee met als bijkomend voordeel dat de potentiele opslagcapaciteit uitgebreid werd.

Doelstelling
Doel van het project is een kost-effectieve, modulaire en schaalbare oplossing voor vloeibaar CO2 transport te ontwerpen gebaseerd op het “Van Gansewinkel” principe: de klant bestelt een lege tank, vult die met vloeibaar CO2 en wij halen deze op voor verantwoorde opslag in een leeg offshore gasveld. Het transportsysteem maakt gebruik van bestaande vaartuigen (“barges”) die voor CO2 vervoer geschikt gemaakt worden. De nadelen van pijpleidingen (beperkte flexibiliteit om bronnen en opslaglocaties toe te voegen of af te koppelen, hoge initiële investeringen) worden vermeden. We zien mogelijkheden om een geïntegreerde scope te creëren tussen CCUS en andere initiatieven voor hergebruik van offshore olie- en gasinstallaties door gebruik kunnen maken van dezelfde vaartuigen. Het project draagt bij aan de doelstellingen van TKI Gas/CCUS door op korte termijn meer bronnen van CO2 aan meer offshore opslaglocaties te verbinden dan met alleen een pijpleidingnetwerk haalbaar is. Het systeem kan snel opgeschaald worden om de doelstelling uit het Regeerakkoord (20 miljoen ton p.j.) binnen bereik te brengen en een voorloperpositie van Nederland te bewerkstelligen.

Korte omschrijving
Het concept zal op hoofdlijnen worden ontworpen door gebruik te maken van interne kennis, literatuuronderzoek en het inwinnen van adviezen van toeleveranciers. Er is in deze fase geen input nodig van een kennisinstituut om tot een commercieel realistisch ontwerp te komen. In een vervolgfase zal het ontwerp in detail worden uitgewerkt in een bestek met gedetailleerde kostenramingen voor realisatie en operatie, klaar voor uitvoering van het eerste prototype.

Resultaat
Een realistisch, geïntegreerd ontwerp voor een kosteneffectief CO2 transportsysteem over water waarin de keuzes voor individuele componenten voor het laden, transporteren en lossen van superkritisch CO2 bij een offshore opslaglocatie duidelijk onderbouwd worden. Het ontwerp kan in een volgende fase in detail worden uitgewerkt in een gedetailleerd bestek met geïdentificeerde toeleveranciers, gedegen kostenramingen en een uitvoerbaar plan voor de systeemintegrator (scheepswerf) om op korte termijn een eerste prototype te realiseren.