DHZ DHD

Doe het zelf doe het duurzaam

Publieke samenvatting / Public summary

Aanleiding
Doe het zelf, doe het duurzaam is een initiatief van Communication Concert en de VWDHZ (Vereniging van Winkelketens in de Doe-Het-Zelfbranche) om samen met markt en maatschappelijke partijen consumenten aan te sporen en te faciliteren om zelf hun huis duurzaam te (ver)bouwen richting een gasvrij eindresultaat. Uitgangspunt hierbij is het Klimaatakkoord, Energieakkoord en de Transitieagenda circulaire bouweconomie. Het projectdoel is doe het zelvende consumenten handelingsperspectief te bieden om de juiste duurzame doe-het-zelf oplossingen toe te passen om zo direct te besparen en op den duur aardgasvrij en zelfs CO2-neutraal te kunnen wonen. Dit project zet daar de DHZ-retailketens voor in samen met de stakeholders die verbonden zijn aan dit project. Gezamenlijk willen zij op deze manier een concrete bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen in ons land.

Doelstelling
Het doel van het project is om de doe-het-zelver in staat te stellen veel van de werkzaamheden die samenhangen met isoleren, vervangen van warmteafgifte- en ventilatiesystemen en aansluiten van nieuwe apparatuur zelf veilig en gezond uit te voeren. Dat willen we bereiken door consumenten bewust te maken van de noodzaak en mogelijkheden om hun woning te verduurzamen en hen vervolgens handelingsperspectief bieden om de duurzame doe-het-zelf oplossingen (no-regret maatregelen) toe te passen om zo climateproof en op den duur aardgasvrij te kunnen wonen. Dit geeft verlichting op de arbeidsmarkt, maar maakt bovendien de terugverdientijden veel korter. Het project beoogt dat de er bij de bestaande woningvoorraad per woning minimaal 1 à 2 stappen worden gemaakt in het verbeteren van het energielabel. Doordat hierdoor meer mensen op korte termijn van het aardgas af kunnen gaan of in ieder geval hun huis ingrijpend isoleren (aardgasvrij ready), wordt een bijdrage geleverd aan de doelstellingen van het nationale klimaatprogramma.

Korte omschrijving
De aangesloten ketens gaan na de pilotfase gebruik maken van de gezamenlijk ontwikkelde instrumenten en materialen. Daarom zijn in de pilotfase de volgende activiteiten nodig: - Kosten delen; - Begrijpelijk maken van de benodigde maatregelen; - Checklists en stappenplannen met alternatieve routes; - Adviezen automatiseren en personeel/consumenten trainen: - Training en instructiemodule; - Geautomatiseerd persoonlijk advies; - Consumenten verleiden (mediatoop inrichten); - Monitoring en dataverzameling inclusief verbetermaatregelen.

Resultaat
Na afloop van de pilot zijn alle noodzakelijke bouwstenen getest, in samenhang met elkaar. De 'klantreis' van de DHZ-er is volledig doorlopen in reële omstandigheden. Zo wordt er niets over het hoofd gezien en is de aanpak gereed voor een grootschalige implementatie binnen de gehele DHZ-branche: • Ondersteund door de stakeholders die verbonden zijn aan dit project, zoals fabrikanten, leveranciers, VEH, VvE Belang, leveranciers, makelaars, woningcorporaties, energie- en waterbedrijven, installateurs, aannemers en klusbedrijven, krijgt de consument uniforme en gevalideerde informatie over de no-regret verduurzamingsmaatregelen. • De consument komt in praktisch elke bouwmarkt van Nederland de klusgerichte aanpak voor de verduurzaming van zijn of haar huis tegen en kan een start maken met het climateproof maken de woning; en van daaruit steeds verder werken met minimale inzet van professionals.