De groene waterstofrevolutie ontketenen met vloeibare waterstofdragers

Publieke samenvatting / Public summary

Aanleiding
Het ambitieuze REPowerEU plan van de Europese Commissie heeft als doel om 10 miljoen ton waterstof te importeren van buiten de Europese Unie. Vloeibare organische waterstofdragers (LOHC) zijn een uitermate geschikte manier om hernieuwbaar waterstof veilig en kosteneffectief over lange afstanden per schip te transporteren. Voor het vrijmaken van waterstof uit de organische dragers is een katalytische reactor nodig. De huidige katalytische reactoren kennen ernstige beperkingen waardoor het proces onnodig veel energie en geld kost. The Hydrogen Company (handelsnaam Catalyzer) ontwikkelt de optimale reactor voor deze reactie. Hun vooronderzoek laat zien dat een 3D geprinte metalen katalytische reactor grote voordelen kent en tot zowel minder energieverlies als lagere kosten leidt. Catalyzer wil haar innovatieve reactor verder ontwikkelen in een pilotproject en de CO2-uitstoot van het proces verlagen om zo een kostenreductie te realiseren en het proceseconomisch rendabel te houden. Hiermee wordt een cruciale stap gezet om import van groene waterstof in Europa mogelijk te maken.

Doelstelling
Het doel van dit project is om te onderzoeken en vast te stellen aan welke technische en economische randvoorwaarden voldaan moet worden om Catalyzer in staat te stellen een pilotfaciliteit te bouwen waarin het vrijmaken van waterstof uit vloeibare organische waterstofdragers op pilotschaal getest en gedemonstreerd zal worden. In het vooronderzoek naar de benodigde zaken zullen kosten en baten alsmede technische knelpunten en kansen worden onderzocht en vastgesteld. Een belangrijke focus van het project ligt op het vaststellen en optimaliseren van het energieverbruik van het proces, waarbij nadrukkelijk onderzocht wordt of mogelijke warmtereststromen ingezet kunnen worden om het proces zoveel mogelijk hernieuwbaar te maken. Op basis van de uitkomsten zal Catalyzer in staat zijn om een go/no go beslissing te nemen voor het daadwerkelijk uitvoeren van het pilotproject.

Korte omschrijving
Gedurende dit project zullen alle technische processtappen van het huidige proces worden geanalyseerd en zullen mogelijke procesverbeteringen worden geïnventariseerd en geanalyseerd om de haalbaarheid van de pilot te beoordelen. Daarnaast zal er een economische evaluatie plaatsvinden om de markt in kaart te brengen, de kosten voor de bouw van de pilot vast te stellen en de rendabiliteit van de faciliteit op langere termijn te bepalen. Door specifieke wensen en van klanten in kaart te brengen zal ook duidelijk worden welke zaken er in het ontwerp van de pilot en de doorontwikkeling in latere stadia van belang zijn. De activiteiten binnen deze studie zullen voornamelijk bestaan uit een bureaustudie, aangevuld met gesprekken met potentiële klanten, leveranciers en adviseurs.

Resultaat
Dit project leidt tot inzicht in de haalbaarheid van het beoogde pilotproject voor het vrijmaken van waterstof uit vloeibare organische waterstofdragers door toepassing van Catalyzer's unieke en innovatieve 3D geprinte katalytische reactor. Op technisch vlak zal het verbeterde en geoptimaliseerde ontwerp dat in deze studie wordt onderzocht de basis vormen voor een beslissing over de technische haalbaarheid van het beoogde vervolgtraject, de uitvoering van het pilotproject. Gecombineerd met de resultaten van een economische analyse van de markt, marktontwikkelingen en inventarisatie van mogelijke afnemers en de schaal van toekomstige fabrieken zal dit Catalyzer in staat stellen om een weloverwogen go/no go beslissing te nemen voor de bouw van een pilotfaciliteit. Bij verdere opschaling en uitbreiding naar andere faciliteiten in Nederland zal het totaal van de vermeden CO2 uitstoot door import van groene waterstof in de vorm van LOHC's in de periode 2025-2035 op kunnen lopen tot 19.600 kton CO2.