CETinIVECOgas

CET Investering in IVECO gastrucks

Publieke samenvatting / Public summary

Aanleiding
CET maakt gastrucks een volledig alternatief voor Dieseltrucks. De overheid propageert gastrucks, omdat ze veel voordelen hebben t.o.v. standaard Dieseltrucks: betere efficiency, minder fijnstof, roet en NOxen. Maar standaard gastrucks hebben 2 bezwaren die grootschalige invoer belemmeren: 1. ze verliezen methaan, een 23 keer sterker broeikasgas dan CO2 en 2. ze bouwen trager dan diesels hun vermogen op, want ze minder goed inzetbaar maakt. CET neemt deze belemmeringen weg en voegt daar een lager brandstofgebruik als extra voordeel aan toe. CET is een combinatie van vier technologieën die samen meer zijn dan de som der delen. Aan de basis staat de smoorvrije kleppentechnologie (Intellectueel Eigendom van NoNox bv) die gecombineerd wordt met Exhaust Gas Recirculation voor verbeterde verbranding en daarmee verminderde emissies, en als laatste een -relatief zeer beperkte- 3-weg Selective Catalytic Reduction Katalysator die de laatste NOx afvangt. Dit alles wordt bestuurd vanuit een elektronisch motormanagement systeem, dat speciaal voor deze configuratie geprogrammeerd wordt.

Doelstelling
In dit project nemen HDM Sustainable Solutions uit Maassluis, en Schouten Almkerk bv, IVECO dealer en –leasebedrijf uit Almkerk, de taak op zich om de eerste 20 gastrucks uit te rusten met Clean Engine Technology (CET) en deze door AHOLD-distributeurs te laten gebruiken.

Korte omschrijving
Om Clean Engine Technology in te kunnen bouwen koopt HDM de bewuste motor (alle 20 gastrucks gebruiken dezelfde gasmotor) en de benodigde technologie en licenties in: incl. smoorkleppenvrije technologie, Exhaust Gas Recirculation, Selective Catalytic Reduction en het aangepast motormanagement. Omdat het een demonstratieproject is maken de partners gebruik van On Board Diagnostic System in om harde gebruiksgegevens te kunnen verzamelen. Met deze technologie bouwen ze de trucks om. Omdat het om de eerste seriematige ombouw gaat ondergaan de trucks eerst functionele tests voordat ze aan de gebruikers overgedragen worden. De gebruikersdata staan aan de basis van de rapportage die we gebruiken voor publicaties om de markt te overtuigen.

Resultaat
Het uiteindelijk directe resultaat is dat 20 gastrucks uitgevoerd worden met Clean Engine Technology, wat alleen al voor deze trucks leidt tot een CO2-voordeel van ca. 5.500 ton(!) gedurende de levensduur van 1 Mln. kilometers van deze trucks. Daarnaast zullen de publicaties over de positieve resultaten de markt overtuigen van de voordelige effecten van CET. Dat leidt tot een hogere penetratie van CET in de markt. De ervaringen in dit project geven de deelnemers een technisch leereffect, waardoor ze de markt op termijn een scherper aanbod kunnen doen, wat tot een beter TCO voor de eindgebruiker leidt.