C2CA
C2CA technology: Van Beton naar Beton
Publieke samenvatting / Public summary
Aanleiding
Door een snel groeiende wereldbevolking en een steeds hoger wordende urbanisatiegraad van die wereldbevolking, groeit de vraag naar beton. Echter, de productie van beton heeft een zeer grote milieu impact, die voor 95% toebedeeld kan worden aan de productie van cement. Betonnen gebouwen worden ook weer afgebroken en gesloopt aan het einde van hun levensduur. Een deel van dit betonpuin wordt verwerkt tot betongranulaat en ingezet als fundatiemateriaal onder bijvoorbeeld nieuwe snelwegen. Recycling van betonpuin is echter technisch en economisch uitdagend, wat leidt tot een overschot aan betonpuin. De enorme CO2-emissies van de productie van nieuw beton en het overschot van betonpuin staan haaks op een samenleving waar meer en meer de focus ligt op het verduurzamen van productieprocessen, het sluiten van ketens en het circulair maken van de economie. C2CA technology heeft een technologie ontwikkeld om betonpuin te recyclen tot primaire, circulaire, grondstoffen, die opnieuw voor betonproductie kunnen worden ingezet. Deze technologie heeft daarmee een zeer positieve impact op het milieu en zal bijdragen aan een circulaire bouwsector.
Doelstelling
De doelstelling van dit project is het aantonen van de technische en economische haalbaarheid van de bouw van een pilotinstallatie voor de verwerking van betonpuin tot Circument, een hoogwaardige, circulaire grondstof die als vervanging kan dienen voor primair cement. Dit project is de voorbereiding op het testen en demonstreren van de technologie op grotere schaal. Dit haalbaarheidsproject wordt ingezet om verschillende technische en economische haalbaarheidsvragen te beantwoorden door middel van desk research, marktonderzoek en risico- analyses, wat als onderbouwing voor de besluitvorming zal dienen voor het starten van een vervolgtraject.
Korte omschrijving
Binnen dit project zullen C2CA technology, GBN Groep en TU Delft samenwerken om de haalbaarheid van een pilotproject in kaart te brengen. Er zullen theoretische modellen worden ontwikkeld waarmee de werking van de technologie gesimuleerd kan worden. Aan de hand van deze modellen kunnen er benodigde engineeringsstappen bepaald worden, en kunnen invloeden van verschillende omstandigheden en parameters worden onderzocht. Dit zal leiden tot meer inzicht en kennis ten behoeve van het vervolgtraject. Op basis hiervan zullen verschillende technische haalbaarheidsvragen worden beantwoord, om zo de technische haalbaarheid van een vervolgtraject vast te kunnen stellen. Tevens wordt de economische haalbaarheid in kaart gebracht door markt- en patentonderzoek uit te voeren, en risico's, kosten en baten te bepalen van het vervolgtraject. Dit alles wordt samengebracht in een eindrapportage die zal dienen om een Go/noGo te bepalen van het vervolgtraject.
Resultaat
Het resultaat van deze studie is een goed onderbouwde basis voor een beslissing om een vervolgtraject te starten voor de verdere ontwikkeling van de technologie. De risico's, kosten en baten, sterke en zwakke punten en slaagkans van een pilotproject zullen in kaart zijn gebracht. Dit zal leiden tot een duidelijk plan van de benodigde stappen die ondernomen moeten worden voor de realisatie van een pilotinstallatie. Het resultaat van verdere opschaling van de technologie is een beoogde commerciƫle installatie die tot 30 ton betonpuin per uur kan verwerken, wat uiteindelijk zal leiden tot een zeer riante milieuwinst door het verwerken van afval en het produceren van circulaire grondstoffen.
Door een snel groeiende wereldbevolking en een steeds hoger wordende urbanisatiegraad van die wereldbevolking, groeit de vraag naar beton. Echter, de productie van beton heeft een zeer grote milieu impact, die voor 95% toebedeeld kan worden aan de productie van cement. Betonnen gebouwen worden ook weer afgebroken en gesloopt aan het einde van hun levensduur. Een deel van dit betonpuin wordt verwerkt tot betongranulaat en ingezet als fundatiemateriaal onder bijvoorbeeld nieuwe snelwegen. Recycling van betonpuin is echter technisch en economisch uitdagend, wat leidt tot een overschot aan betonpuin. De enorme CO2-emissies van de productie van nieuw beton en het overschot van betonpuin staan haaks op een samenleving waar meer en meer de focus ligt op het verduurzamen van productieprocessen, het sluiten van ketens en het circulair maken van de economie. C2CA technology heeft een technologie ontwikkeld om betonpuin te recyclen tot primaire, circulaire, grondstoffen, die opnieuw voor betonproductie kunnen worden ingezet. Deze technologie heeft daarmee een zeer positieve impact op het milieu en zal bijdragen aan een circulaire bouwsector.
Doelstelling
De doelstelling van dit project is het aantonen van de technische en economische haalbaarheid van de bouw van een pilotinstallatie voor de verwerking van betonpuin tot Circument, een hoogwaardige, circulaire grondstof die als vervanging kan dienen voor primair cement. Dit project is de voorbereiding op het testen en demonstreren van de technologie op grotere schaal. Dit haalbaarheidsproject wordt ingezet om verschillende technische en economische haalbaarheidsvragen te beantwoorden door middel van desk research, marktonderzoek en risico- analyses, wat als onderbouwing voor de besluitvorming zal dienen voor het starten van een vervolgtraject.
Korte omschrijving
Binnen dit project zullen C2CA technology, GBN Groep en TU Delft samenwerken om de haalbaarheid van een pilotproject in kaart te brengen. Er zullen theoretische modellen worden ontwikkeld waarmee de werking van de technologie gesimuleerd kan worden. Aan de hand van deze modellen kunnen er benodigde engineeringsstappen bepaald worden, en kunnen invloeden van verschillende omstandigheden en parameters worden onderzocht. Dit zal leiden tot meer inzicht en kennis ten behoeve van het vervolgtraject. Op basis hiervan zullen verschillende technische haalbaarheidsvragen worden beantwoord, om zo de technische haalbaarheid van een vervolgtraject vast te kunnen stellen. Tevens wordt de economische haalbaarheid in kaart gebracht door markt- en patentonderzoek uit te voeren, en risico's, kosten en baten te bepalen van het vervolgtraject. Dit alles wordt samengebracht in een eindrapportage die zal dienen om een Go/noGo te bepalen van het vervolgtraject.
Resultaat
Het resultaat van deze studie is een goed onderbouwde basis voor een beslissing om een vervolgtraject te starten voor de verdere ontwikkeling van de technologie. De risico's, kosten en baten, sterke en zwakke punten en slaagkans van een pilotproject zullen in kaart zijn gebracht. Dit zal leiden tot een duidelijk plan van de benodigde stappen die ondernomen moeten worden voor de realisatie van een pilotinstallatie. Het resultaat van verdere opschaling van de technologie is een beoogde commerciƫle installatie die tot 30 ton betonpuin per uur kan verwerken, wat uiteindelijk zal leiden tot een zeer riante milieuwinst door het verwerken van afval en het produceren van circulaire grondstoffen.