CO2 Transportsysteem

Bargesysteem voor superkritisch CO2 transport over water

Publieke samenvatting / Public summary

Aanleiding
CO2 opslag in lege gasvelden op zee is een essentieel onderdeel van de maatregelen die Nederland moet nemen om de uitstoot van broeikasgassen op korte termijn terug te dringen. CCUS zal op de middellange termijn minstens 20% van de benodigde CO2-uitstootreductie voor zijn rekening kunnen nemen. De realiteit is dat nog geen projecten zijn gerealiseerd waardoor nu geen gebruik gemaakt wordt van de beschikbare opslagcapaciteit en CO2 onverminderd wordt uitgestoten. De deelnemende partijen aan dit project zien knelpunten bij de ingeslagen weg voor CCUS en dan vooral in het logistieke gedeelte van deze waardeketen, wat ook blijkt uit het mislukken van bijvoorbeeld het ROAD-project. Op basis van een eerder project (TCCU117011) concluderen we dat de logistiek van CO2, van bron naar opslag vereenvoudigd en flexibeler gemaakt kan worden zodat CO2 opslag eerder kan beginnen en meer van de opslagcapaciteit op zee benut kan worden. Het consortium wordt nu uitgebreid van drie naar vijf partners om het concept uit te werken in een realiseerbaar ontwerp. Het vervoeren van superkritisch CO2 door middel van dit barge systeem gaat de opslag van CO2 op zee versnellen.

Doelstelling
Doel van het project is een realiseerbaar ontwerp te maken, inclusief tekeningen, bestek en “Approval in Principle” voor een kost-effectief, modulair en schaalbaar superkritisch CO2 transportsysteem gebaseerd op het “Van Gansewinkel” principe: de klant bestelt een lege tank (een voor CO2 geschikt gemaakt vaartuig), vult die met CO2 waarna wij de tank ophalen voor verantwoorde opslag in een leeg offshore gasveld. De nadelen van pijpleidingen (beperkte flexibiliteit om bronnen en opslaglocaties toe te voegen of af te koppelen, hoge initiële investeringen) worden vermeden. We zien mogelijkheden om een geïntegreerde scope te creëren tussen CCUS en andere initiatieven voor hergebruik van offshore olie- en gasinstallaties door gebruik te maken van dezelfde vaartuigen. Het project draagt dan ook bij aan de doelstellingen van het programma Energie, Klimaat en Industrie (programmalijn 4: CCUS) door op korte termijn meer bronnen van CO2 aan meer offshore opslaglocaties te verbinden dan met alleen een pijpleidingnetwerk haalbaar is.

Korte omschrijving
Het concept zal in detail worden uitgewerkt in een bestek met gedetailleerde kostenramingen voor realisatie en operatie, klaar voor uitvoering van het eerste pilotproject. We maken hierbij gebruik van het werk dat al is uitgevoerd voor het ontwerp op hoofdlijnen voor hetzelfde concept (Ref: CCUS117011 – zie bijlage), interne kennis en vaardigheden, literatuuronderzoek en adviezen van toeleveranciers. De vijf deelnemende partijen en Imodco werken samen aan de verschillende werkpakketten en brengen ieder hun eigen specifieke kennis in: Wagenborg met name op het gebied van logistiek, KNS op het gebied van scheepsontwerp, FTV op het gebied van offshore olie en gas, Petrogas op het gebied van gasbehandelingsprocessen en installaties, Bureau Veritas op het gebied van kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu en Imodco op het gebied van offshore aanmeersystemen. Er is in deze fase geen input nodig van een kennisinstituut om tot een commercieel realistisch ontwerp te komen.

Resultaat
Een realistisch, geïntegreerd ontwerp voor een kosteneffectief CO2 transportsysteem over water waarin de keuzes voor individuele componenten voor het laden, transporteren en lossen van superkritisch CO2 bij een offshore opslaglocatie duidelijk onderbouwd worden. Het ontwerp wordt uitgewerkt in een gedetailleerd bestek met geïdentificeerde toeleveranciers, gedegen kostenramingen en een uitvoerbaar plan voor de systeemintegrator (scheepswerf) om op korte termijn een eerste pilotproject te realiseren. De volgende stap zou het bouwen van de verschillende benodigde systeemcomponenten zijn.