AAL

AME AC-laadplatform

Publieke samenvatting / Public summary

Aanleiding
Vanuit het Klimaatakkoord geldt dat Nederland in 2050 95% minder CO2 moet uitstoten ten opzichte van 1990. Om dit te realiseren is elektrificatie als één van de centrale pijlers gesteld. Tezamen met het feit dat ca. 1/5e van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland afkomstig is van wegverkeer, heeft Nederland als doelstelling om in 2030 te beschikken over een laadcapaciteit van 1,8 miljoen (semi-) publieke en private laadpunten. Dit betreft een vervijfvoudiging van het huidige aantal beschikbare laadpunten. Daarnaast is er een dringende noodzaak voor meer flexibiliteit in het elektriciteitsnet om een stabiel energiesysteem en leveringszekerheid in 2030 te garanderen. Vehicle-to-Grid (V2G) technologie biedt de mogelijkheid om door vraagsturing en flexibele opslag het energiesysteem in meer flexibiliteit te voorzien.

Doelstelling
De doelstelling van AME is het creëren van impact in de laadpalensector door een significante bijdrage te leveren aan de acceleratie van betaalbare laadinfrastructuur en de introductie van AC V2G-technologie in Nederland. AME beoogt binnen de sector: 1. Een marktmodel op te zetten en te optimaliseren waarin het potentieel van slim laden gerealiseerd wordt. 2. De uitdagingen rondom bidirectioneel laden te onderzoeken en een oplossing voor te ontwikkelen. 3. Via volledige in-house ontwikkeling van laadtechniek de kostprijs drastisch te verlagen. 4. De digitale uitwisseling van gegevens te vergemakkelijken.

Korte omschrijving
De voornaamste experimentele R&D-werkzaamheden waar AME zich binnen dit pilotproject op focust, zijn gericht op vier modules binnen het AC-laadplatform, te weten 1) radiotechnologieën, 2) Dynamic Load Management, 3) bidirectionele energiestroom en 4) voltage- en kalibratiemetingen. Om het functioneren van deze modules voor langere tijd en op grote schaal te garanderen, zijn de activiteiten binnen dit pilotproject gericht op onderzoek, (door)ontwikkeling en verificatie van: - Software tooling (e.g. connectiviteit (LAN, Bluetooth etc.), smart home integratie, remote management, UI). - Elektronica tooling (e.g. integratie, sensoren, connectiviteit, lekstroombeveiliging, V2G). - Mechanica tooling (e.g. temperatuurhuishouding, impact resistentie, IP waterdichtheid). - V2G-integratie Om maximaal resultaat te behalen in het kader van energiemanagement, worden tot slot de beste setup parameters per use case gedefinieerd.

Resultaat
Het resultaat van dit project is een technische werkende en functionele pilot AC-laadplatform voor elektrische voertuigen: een 22kW 3-fase AC-bestemmingslader met V2G integratie. Het idee is om een geïntegreerde oplossing aan te bieden, die aan te passen is aan de unieke gebruikerswensen (ten aanzien van o.a. connectiviteit en energiemetingen) tegen een concurrerende verkoopprijs. Door de unieke toevoeging van V2G-functionaliteit, is zij in staat energiemanagement grootschalig te optimaliseren. Concreet ligt de verkoop in Nederland naar verwachting rond de 94.000 laadpalen voor de periode 2023-2030. De verwachte en beoogde bijdrage van AME aan de totale Nederlandse behoefte aan laadpalen komt daarmee uit op 15,9%. Gebruik van V2G-technologie zal in Nederland (afhankelijk van het gebruikersprofiel) tussen de 10 en 120 kton aan CO2-emissie kunnen reduceren als gevolg van vraagsturing, en in tot 11% van de behoefte voor flexibele energieopslag voorzien.